Interessar-se o distreure’s

L’altre  dia,  un comentari    de  Monalitza al  meu post  Prentice Mulford i Buda  em  va  fer  rumiar  sobre  els  conceptes  que ella  hi exposava.  En  primer  lloc  i  si  no  vaig  entendre  malament  contraposava el  seu  interès  pel budisme  i   la  seva  distracció.   Jo  també he  fullejat,  mirat  i llegit  coses  de budisme i crec  que  en la  contraposició  que fa  té raó.  Una  de  les  constants  del budisme  és  que  recomana  estar  concentrat  en allò  que fas. 

daitokuji-zuihoin-zuihotei-m1827.jpg 

Diu  que  un  deixeble  va  preguntar  al mestre  que  s’havia de  fer per  arribar  a la  saviesa  i ell  va  contesar:  dormir   menjar.  El  deixeble  va  contestar-li  que  això  ho feia  tothom  i el mestre  va  dir:  però  no  tothom menja  quan  menja  i  dorm  quan  dorm.

Jo  crec  que  això  fa  referència  a la  concentració.  A  prendre consciència  de  cada  cosa  que fem  o  que ens passa  a  cada  moment:  cos,  ment,  sentiments…  Si  ens  distraiem  estem  molt  lluny  d’aquesta  mena  d’actituds  i  filosofia.

Però jo voldria  distingir  entre  distracció  i interès.  Si  t’interesses per   alguna qüestió,  si t’interesses  de  veritat,   no  et distreus.   Per  a mi són  dos  conceptes  molt  diferents.  Si  tens  molts  interessos,  potser  vas  de l’un  a l’altre,  però la  qüestió és  que  en  cada  moment  siguem  molt  conscients  del  que  estem  realitzant. 

Sí  quan  tenim  cura  del  jardí,  estem  concentrats  en el jardí,  però l’endemà  ens  ve  més  de  gust  fer  un pastís,  i  l’endemà  passat escriure  un poema,  els  interessos  són diversos,  però  no  vol    pas dir  que ens  distraiem.  Jo  considero  que  ens  distraiem  quan anem  d’una cosa  a l’altra.  Clar que  distreure’s  també  té  un altre  sentit.

Un  dia  una  coneguda   em  va  preguntar:  tu  què  fas per  a distreure’t?  Jo  em  vaig quedar   perplexa,  ja  que  mai no  se m’havia acudit  que m’havia  de distreure.   Sempre  tinc  la  sensació  de  fer  les  coses  per  interès  i no pas per  omplir  el temps.  Crec  que  no  vaig  tenir  temps  de dir  res,  perquè  ella  ja  em va explicar   de  seguida  què  feia  ella  per  passar  el temps.

12 Respostes to “Interessar-se o distreure’s”


  1. 1 musa Abr 16th, 2008 a les 0:11

    Però de vegades l’interès i la distracció van de la mà, no? També es podria entendre “distracció” com allò que fa que no t’adonis del pas de les hores. Ara, que la càrrega significativa de distracció potser cau més per la banda de l’oci i el gaudi de coses aparentment intranscendents… No ho sé, part de la meva feina és visitar exposicions, per exemple, i em passa el temps volant quan treballo fent això, tan concentrada com ho estaria fent una altra cosa… Quin embolic!

    Salut!

  2. 2 Striper Abr 16th, 2008 a les 6:55

    La dificil concentracio al menys per mi.

  3. 3 XeXu Abr 16th, 2008 a les 8:11

    Uf, això de la concentració. A mi em resulta impossible. Sóc molt nerviós i em costa estar pendent només d’una cosa, i qualsevol estímul extern pot distreure’m. Tinc companys que es posen a fer el que sigui i si els parles potser ni et senten. Jo crec que cal trobar un terme mig, perquè aquesta obcecació potser tampoc és bona.

    Però mira, tot i que el tema em resulta molt interessant, m’ha agradat especialment el darrer fragment, el de l’altra manera de distreure’s. Parla de dues persones diferents i el fet de que una no deixi ni contestar la pregunta ja diu molt sobre el tema del que es parlava.

  4. 4 Mercè Abr 16th, 2008 a les 10:40

    mmmmm jo crec que hi ha coses que fem per un vertader interès i d’altres que fem només per distreure’ns. en les que fem per real interès segurament ens concentrarem molt, depèn de la capacitat d’un clar, i en les que fem per distreure’ns dependrà…

    tot això que expliques és interessant però complex,i jo desconec per complet el budisme.

    besets!

  5. 5 MoNaLiTzA Abr 16th, 2008 a les 12:31

    Doncs suposo que em dec interessar per massa coses alhora, sinó segurament no tindria aquesta sensació d’inconstància, de tot de feina a mig fer, que tinc. I segurament sigui això el que em frena a emprendre assumptes que em lliguin o em comprometin més en el meu temps.

    Gràcies, Carme. Cal que et digui que has més que complert les meves expectatives? ;)

    Uná abraçada i un… :-*

  6. 6 Joan Grau Abr 16th, 2008 a les 13:11

    Un antic proverbi, crec que d’origen oriental:

    La vida és allò que passa mentre estem pensant en una altra cosa.

  7. 7 Núria Abr 16th, 2008 a les 20:29

    Em costa concentrar-me, però quan ho faig, és perquè m’interessa molt el tema.D’interessar-me o distreure’m,… no decideixo fer coses per distreure’m, no ho aconseguiria. Sempre intento fer coses que m’interessin i així m’ho passo bé.

  8. 8 josepmanel Abr 16th, 2008 a les 20:57

    Quina difícil proposta! Jo que sempre visc en un món gairebé caòtic! L’única cosa que aconsegueix abstreure’m més que l’escriptura és la pintura (de pinzell gros, compte!) i així i tot el meu cap no té aturador, organitza i desorganitza, però m’hi trobe francament relaxat durant l’execució… Bromes a banda, gaudiríem més dels moments de la vida, si tinguérem la capacitat d’interioritzar-los amb una bona contemplació. Buda ens ajude…

  9. 9 Carme Rosanas Abr 17th, 2008 a les 0:08

    Musa, però si estàs concentrada no estàs distreta, oi? Pel que fa al fet que el temps passi ràpid crec que en això si que coincideixen distracció i interés, en els dos casos fan que el temps passi volant.

    Striper, no hi ha com practicar una mica.

    Xexu, segur que tens raó en això del terme mig, però quan et concentres en alguna cosa (feina o no) molt intensament, la veritat és que és una experiència molt gratificant, com si visquessis el mateix temps multiplicat per 2 o per 3. No perquè costi de passar, sinó perquè després, un cop passat, el sents molt ple. Per a mi estar fent o pensant només en una sola cosa és un luxe que no passa gaire sovint però sempre em resulta una bona experiència.

    Mercè, cokm tu dius depèn també de la capacita t de cadascú o de les ganes de cadascú a fer les coses d’una manera o d’una altra.

    Monalitza, jo només valoraria si són “massa” o no les coses per les que t’interesses, segons el paràmetre de la satisfacció o insatisfacció que en treus. Si t’ho passes bé i et sents satisfeta del temps que hi has dedicat, vol dir que et funciona. Si en treus insatisfaccions (per no acabar, per no donar l’abast… o pel que sigui) pots plantejar-te una nova organització. Però crec que ja la tens prou bona si et poses uns límits en coses que demanin massa compromís.

    Gràcies Joan Grau pel teu proverbi, però crec que no és oriental, més aviat crec quer ho va dir Jonh Lennon, cla r que v es a saber ell d’on ho havia tret. Fet i fet, potser si que era oriental. Jo procuro molt que no em pasi això i crec que ho aconsegueixo.

    Totalment d’acord amb tu Núria, coses que m’interessin i jo també m’ho passo bé.

    Buda, ens ajude, Josep Manel, la contemplació és una activitat molt positiva i molt creativa si ens hi dediquem una mica.

  10. 10 Tere Abr 17th, 2008 a les 3:01

    Es que yo creo que los conceptos de concentración en nuestra sociedad y la budista son diferentes , para un budista concentrarse es vaciar la mente de todo tipo de pensamiento, es la meditación en el sentido de no pensar en nada, no en el de reflexionar sobre un tema.
    Es muy difícil dejar la mente en blanco porque siempre tenemos pensamientos automáticos, sobre todo para los occidentales que consideramos que estar en blanco, ociosos, es una pérdida de tiempo.
    Interesarse es centrar la atención en algo y con ello el pensamiento, es una actividad contradictoria con la meditación budista.
    Siempre he pensado que quien se aburre es porque tiene intereses muy pobres y distraerse para mí es cambiar de actividad para desconectar la mente, para dejarla reposar y asimile lo que estaba haciendo anteriormente.
    Con la meditación aún no he tenido ningún avance, mi mente es un potro desbocado y para acallar mis pensamientos suelo tener siempre auriculares puestos con la radio o con música ,este potro desbocado es la causa de mi insomnio crónico desde muy niña.
    He utilizado intentar ver los pensamientos pasar como aconsejan en yoga ,pero no hay nada que hacer, también concentrarme en pasar cuentas de rosario y centrarme en ellas, utilizar números, es un trabajo de mucho tiempo ese de vaciar la mente.

  11. 11 Tere Abr 17th, 2008 a les 3:02

    seguro que padezco “horror vacui”

  12. 12 Carme Rosanas Abr 17th, 2008 a les 8:47

    Gracias Tere, por tu aportación, muy interesante. El vaciar la mente, desde luego que es difícil, si es que no es impossible, al menos para nosotros los occidentales. Però el vaciar la mente es como tu dices meditaoión, pero concentrarse en una sola cosa, o sea en lo que estás haciendo es otro nivel (al que no sé si se le puede llamar meditación o no) en el cual, aun haciendo cosas, la mente no se cansa o incluso descansa. Centrar la mente en una sola cosa. No és fàcil, pero quizás tampoco impossible. Hace falta entrenarse, creo yo, que al final se consigue. A mi, la verdad, vaciar la mente me parece impossible y tampoco me interesa en exceso, en cambio estar pensando en una sola cosa me parece una experiencia genial.

Deixa una resposta

*
Per comprovar que ets una persona, i no un programa automatic que deixa comentaris-spam, copia la paraula que veus a la imatge.
Anti-Spam Image




Participa al

Traductors... bé... més o menys

Catala - Español Català - English Català -Français
Engolasters-AINA-14 de juny 2008

PREMI PEDRAFORCA.

Striper, m'ha regalat aquest premi Pedraforca: pedraforca_premi.jpg PREMI AMICS PER SEMPRE concedit per Armonia Premi amigos para siempre

Premi Goldenbird

La Teresa de paraules i mots m'ha passa t aquest premi:

Premi Honor 2008 - Poetes del cor

L'Anna de Coses i altres coses m'ha concedit aquest premi:

Premi a l'esforç femení

De Maria Teresa de Camino incierto

Premi Dardo

La Teresa de Paraules i mots, L'Anna de Coses i altres coses i el Veí de dalt de Malerudeveuret m'han donat el premi Dardo.

Premi art i escaig

Concedit per Barbollaire d'Un lloc per a nosaltres i pel Veí de dalt de Malerudeveuret.
By Incsub and rob